داروخانه

همه آن‌چه که باید از استفاده از ضد آفتاب دور چشم بدانیم

ضد آفتاب دور چشم - داروخانه دکتر رحمانی

همه آن‌چه که باید از استفاده از ضد آفتاب دور چشم بدانیم. در ابتدا درباره لزوم مراقبت از پوست اطراف چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید خواهیم گفت و پس از آن به این سوال پاسخ می‌دهیم آیا استفاده از ضدآفتاب صورت برای دور چشم ایمن است یا خیر؟ تا انتهای این مقاله با داروسایت24 همراه باشید.

تاکنون درباره آثار زیان‌بار اشعه فرابنفش خورشید در ایجاد لک و چین و چروک پوست بسیار شنیده و خوانده‌ایم. مطالعات و بررسی‌ها نشان داده که هیچ ماده ضد چروک و پیشگیری‌کننده‌ای موثرتر از ضدآفتاب وجود ندارد و ثابت شده اشعه UV عامل  ۸۰ درصد چین و چروک‌هایی است که قابل کنترل و پیشگیری است. ضدآفتاب‌ها پوست شما را در برابر اشعه UV  محافظت می‌کنند و همان طور که می‌دانید اشعه UV عامل اصلی آسیب به بافت کلاژن و الاستین، آسیب به لایه محافظ پوست و ایجاد چین و چروک و لکه‌های پوستی است. مهم‌تر از همه اشعه فرابنفش خورشید عامل اصلی برخی از خطرناک‌ترین انواع سرطان‌ پوست است که در ادامه بیشتر می‌خوانید.

پوست دور چشم کم‌تر از ۱ درصد از سطح کل پوست را تشکیل می‌دهد اما به طور باور نکردنی ۱۰ درصد از سرطان‌های پوست در این ناحیه کوچک اتفاق می‌افتد. هم‌چنین در نظر بگیرید پوست اطراف چشم ۱۰ برابر نازک‌تر از پوست سایر قسمت‌های صورت است که موجب جذب بیشتر اشعه فرابنفش توسط لایه‌های زیرین پوست می‌شود. به همین دلیل علایم ناشی از افزایش سن و  پیری پوست در اطراف چشم زودتر از سایر قسمت‌ها ظاهر می‌شود. متاسفانه استفاده از عینک‌های آفتابی به تنهایی نمی‌تواند از پوست حساس اطراف چشم در برابر آفتاب محافظت کند.

ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما در ناحیه پلک و اطراف چشم بالاترین میزان ابتلا را دارد. در حقیقت سرطان‌های پوست در ناحیه اطراف چشم مانند سرطان سلول پایه‌ای (BCC)،  کارسینوم سلول-سنگفرشی (SCC) و ملانوما ۵ تا ۱۰ درصد از کل سرطان‌های پوست را شامل می‌شود (میزان ابتلا در اطراف چشم را با سطح این ناحیه در برابر کل بدن مقایسه کنید).

رشد فزاینده ابتلا به سرطان پوست در ایالات متحده آمریکا مهم‌ترین نگرانی متخصصین پوست در این کشور است. به خصوص سرطان‌های غیر ملانوما یعنی سرطان سلول پایه‌ای و کارسینوم سلول-سنگفرشی بالاترین موارد ابتلا را دارد. در حال حاضر ملانوما ششمین سرطان شایع در مردان و هفتمین سرطان شایع در زنان را تشکیل می‌دهد و یکی از سه سرطان با نرخ مرگ پیش رونده در بین مردان محسوب می‌شود. ضمن این که ابتلا به سرطان‌های پوست در ناحیه اطراف چشم با خطر جدی آسیب به بافت‌های حیاتی چشم و حتی نابینایی همراه است.

آمار بالای ابتلا به سرطان پوست در ناحیه اطراف چشم نشان می‌دهد افراد به اندازه کافی از ناحیه اطراف چشم مراقبت نمی‌کنند. همان‌طور که همیشه گفته‌ایم استفاده از ضدآفتاب تنها یکی از استراتژی‌های ما در مراقبت از پوست در برابر آفتاب است و استفاده از ضدآفتاب‌ می‌بایست با استفاده از عینک آفتابی مناسب، کلاه و سایر پوشش‌های فیزیکی همراه شود. در ادامه درباره انتخاب ضدآفتاب مناسب دور چشم می‌خوانید.

ضد آفتاب مناسب دور چشم

با وجود آن که ایمنی ترکیبات فعال ضدآفتاب‌ها توسط اداره غذا و دارو آمریکا FDA مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد اما ایمنی این ترکیبات برای استفاده دور چشم بررسی نمی‌شود . به همین دلیل شما روی ضدآفتاب‌ها عبارت «دور چشم استفاده نشود» را می‌بینید. البته این موضوع به این معنی نیست هیچ یک از ضدآفتاب‌ها برای استفاده دور چشم مناسب نیستند. به دلیل نازک و حساس بودن پوست دور چشم اگر شما به یکی از ترکیبات ضد آفتاب حساسیت داشته باشید واکنش‌های آلرژیک در این ناحیه می‌تواند شدیدتر باشد.

بهترین ضدآفتاب‌ها برای ناحیه حساس دور چشم ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکال هستند که تنها حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید هستند، این ترکیبات علاوه بر میزان محافظت بالا کم‌ترین احتمال بروز حساسیت و آلرژی را دارند که البته لزوما به این معنا نیست که همه ضدآفتاب‌های شیمیایی برای استفاده دور چشم نامناسب‌اند. شما می‌توانید از ضدآفتاب مخصوص صورت‌تان نیز در صورت عدم مشاهده علایم حساسیت در اطراف چشم‌تان استفاده کنید. اما به محض مشاهده هر گونه علایم حساسیت در پوست اطراف چشم شامل قرمزی، خارش و سوزش و تورم بلافاصله  آن را بشویید و مصرف را متوقف کنید.

موضوع دیگری که در استفاده از ضدآفتاب صورت برای دور چشم باید توجه کرد این است برخی ضدآفتاب‌ها به خصوص ضدآفتاب‌های مخصوص پوست چرب می‌تواند موجب خشکی پوست اطراف چشم شود که در این صورت حتما پیش از استفاده ار ضدآفتاب از مرطوب کننده در این ناحیه استفاده کنید.

ضدآفتاب‌های مخصوص دور چشم گزینه دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بدیهی است اگر ضدآفتاب به دلیل عرق کردن یا هنگام استفاده تصادفا وارد چشم شود ایجاد سوزش و اشک و قرمزی می‌کند که خطرناک نبوده و تنها باید بلافاصله چشم شسته شود.

در نهایت مهم‌ترین نکته در انتخاب ضدآفتاب مناسب دور چشم یافتن فرمولاسیونی است که علاوه بر محافظت از هر دو اشعه UVA و UVB باعث بروز حساسیت در پوست نازک و حساس این ناحیه نشود و فاقد عطر و ترکیبات آلرژی زا باشد.

شما نیز تجربیات خود را درباره استفاده از کرم ضدآفتاب در اطراف چشم با ما در میان بگذارید.

 

همه آن‌چه که باید از استفاده از ضد آفتاب دور چشم بدانیم. داروخانه دکتر رحمانی اهواز


منبع:

cosmopolitan

bellezaskincare

blog.skincancer

skinmag

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *