داروخانه

آیا دریافت مکمل امگا۳ می تواند آکنه را بهبود بخشد؟

مکمل امگا۳ - داروخانه دکتر رحمانی

آیا دریافت مکمل امگا۳ می تواند آکنه را بهبود بخشد؟ ارتباط تغذیه و آکنه را نمی توان نادیده گرفت ، در نظر بگیرید اگر رژیم غذایی شما به یک رژیم غذایی غربی شباهت دارد شما به احتمال ۹۵% در طول زندگی خود آکنه را تجربه خواهید کرد در حالی که در رژیم غذایی شرقی (کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین) شیوع آکنه بسیار ناچیز است این تفاوت به اندازه ای فاحش است که نمی توان آن را تنها به ژنتیک نسبت داد. این تفاوت قابل توجه در میزان شیوع آکنه را می توان ناشی از تفاوت سبک زندگی و به طور خاص روش تغذیه دانست.

اصلی ترین تفاوت روش تغذیه غرب و شرق را در میزان امگا۳ آن می دانند. یک وعده غذایی با ماده اصلی ماهی سرشار از امگا۳ و یک ساندویچ همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده محبوب سرشار از امگا۶ است. صرف نظر از سلامت پوست و آکنه،  اگر از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید نسبت امگا۳ به امگا۶ در بدن شما ۱ به ۱ خواهد بود اما استفاده از مواد غذایی سرخ شده و سرشار از چربی اشباع موجب شده این نسبت در اغلب افراد به ۱ به ۲۵ برسد که یکی از عوارض آن ایجاد آکنه است.


امگا۳ چیست؟

تنها چربی که متخصصان تغذیه از شما نمی خواهد مصرف آن را کاهش دهید اسیدهای چرب امگا۳ هستند. سه نوع اسید چرب امگا۳ که در عملکرد بدن نقش اساسی دارد عبارتند از : ALA یا آلفالینولئیک اسید که در منابع گیاهی مثل آجیل یافت می شود و اسید چرب EPA و DHA که در چربی ماهی های دریایی یافت می شود. در حقیقت جلبک ها و فیتوپلانکتون ها منبع اصلی امگا۳ هستند. با وجود نقش حیاتی این ماده در بدن ، بدن انسان قادر به تولید امگا۳ نیست و باید آن را از منابع غذایی دریافت کند.کمبود امگا۳ در بدن می تواند منجر به خشکی پوست ، پوسته پوسته شدن پوست ، قرمزی و جوش های خارش دار و ریزش مو می شود.ضمن این که ریسک بیماری های قلبی و عروقی و برخی انواع سرطان را در بدن افزایش می دهد. امگا۳ را می توان هم از منابع غذایی حاوی این ماده و هم از مکمل های امگا۳ دریافت کرد.

منابع غذایی امگا۳ عبارتند از : ماهی و غذاهای دریایی (به ویژه ماهی های چرب سرد دریایی، مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین)

آجیل و مغز ها (مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو)

روغنهای گیاهی (مانند روغن کتان، روغن سویا و روغن کلزا)

غذاهای غنی شده (مانند برخی از مارک های تخم مرغ، ماست ، شیر، نوشیدنی های سویا، و …)

چالش اصلی ما برای تغییر رژیم غذایی ، تغییر ذائقه است. ذائقه یا سلیقه غذایی ما را غذاهایی تشکیل می دهد که اجداد ما – حتی اجداد بسیار دور- می خورده اند. اولین قدم کاهش مصرف چربی های اشباع شده و حاوی امگا۶ و افزایش مصرف امگا۳ است تا نسبت امگا۳ به امگا۶ در بدن متعادل شود.


اثر امگا۳ بر آکنه

آکنه یک بیماری التهابی پوست و امگا۳ یک ضدالتهاب قوی است.اما اثر امگا۳ بر آکنه به دو فاکتور مهم بستگی دارد :

مقدار امگا۳یی که دریافت می کنید.

تعادل بین امگا۳ و امگا۶ در بدن

گفتیم برای دریافت امگا۳ باید از غذاهای سرشار از این ماده مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن و شاه ماهی استفاده کنید.  اگر گیاهخوار هستید می توانید از برخی انواع جلبک ها به عنوان یک منبع غنی از امگا۳ استفاده کنید.

چربی امگا۶ در اغلب غذاهایی که می خوریم یافت می شود چرا که اغلب غذاها به خصوص غذاهای سرخ شده ، کلوچه و بیسکویت ، چیپس ها و اسنک ها ، کیک و شیرینی و انواع سس ها از روغن های سرشار از امگا۶ مانند روغن آفتابگردان ، روغن ذرت ، روغن کنجد و روغن بادام زمینی تهیه می شود.

 

همانطور که می بینید ما به سادگی امگا۶ بیشتری نسبت به امگا۳ دریافت می کنیم.حتی غذاهایی که تصور می کنیم سالم هستند غنی از امگا۶ هستند مثلا میوه های خشک شده اغلب با استفاده از روغن آفتابگردان تازه و مرطوب نگاه داشته می شود. حال بیایید نگاهی به گردو عنوان یک منبع غنی از امگا۳ بیندازیم :یک گردو حاوی ۱۰% امگا۳ و ۵۲% امگا۶ است !

 

به خاطر داشته باشید که مواد غذایی التهاب زا آکنه را تشدید می کند و امگا۶ می تواند باعث ایجاد عوامل التهاب زا در بدن شود و امگا۳ به عنوان یک کاهنده التهاب در بدن عمل می کند. پس تعادل امگا۳ در بدن می تواند به کاهش التهاب و بهبود آکنه کمک کند.

آیا کپسول های روغن ماهی در درمان آکنه موثر است ؟

اگر در نظر دارید آکنه را با دریافت مکمل درمان کنید کپسول های روغن ماهی می تواند انتخاب بی نظیر برای امتحان این موضوع باشد که میزان امگا۳ و امگا۶ در بدن تا چه حد متعادل است ؟ آیا شما بیش از حد امگا۶ دریافت می کنید ؟ در ادامه مطالعاتی را می خوانید که نشان داده اند که اگر این نسبت در بدن شما متعادل شود چه اتفاقی می افتد؟

یک مطالعه موردی که در سال ۲۰۰۸ انجام شده به مدت دوماه اثر دریافت روزانه مکمل ۱۰۰۰ میلی گرم EPA را روی مبتلایان آکنه بررسی کرده است و بعد از دو ماه مشاهده شد تعداد آکنه ها به طور متوسط به اندازه ۱۱ تا ۴۱ ضایعه التهابی کاهش پیدا کرده است. اگرچه این مطالعه در مقیاس کوچکی انجام شده اما نتایج حاصله از آن بسیار امیدوارکننده بود.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ اثر دریافت روزانه ۳ گرم روغن ماهی حاوی ۹۳۰ میلی گرم EPA را بر روی گروه کوچکی از مبتلایان بررسی کرد.پس از ۱۲ هفته مشاهده شد میزان ضایعات التهابی به طور شگفت انگیزی کاهش یافته است و مبتلایان به آکنه متوسط تا شدید بیشترین نتیجه را از این درمان گرفته بودند.

و در آخر مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد را می توان یک نقطه عطف در بررسی مطالعه درمان آکنه با امگا۳ دانست. در این مطالعه افراد به سه گروه شامل گروهی که اسید چرب امگا۳ (۲۰۰۰ میلی گرم EPA و DPA) دریافت کردند ، گروهی که (۴۰۰ میلی گرم لینولئیک اسید ) دریافت کردند و گروه آخر که دارونما مصرف می کردند تقسیم شدند. پس از ۱۰ هفته مشاهده شد ضایعات التهابی و غیرالتهابی در دو گروهی که امگا۳ و لینولئیک اسید دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش یافت. این مطالعه برای اولین بار نشان داد مکمل های امگا۳ و اسید لینولئیک می تواند به عنوان درمان مکمل در درمان آکنه مورد استفاده قرار گیرد.

ارتباط امگا۳ و پروبیوتیک ها

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. هم چنین پروبیوتیک ها توانایی بدن را در جذب امگا۳ افزایش می دهد. جالب است بدانید بین فلور میکروبی ضعیف روده و سیستم گوارش و آکنه ارتباط نزدیک وجود دارد.


مفید است بدانید :

کمبود امگا۳ موجب عدم تعادل باکتری های روده و رشد بیش از حد باکتری های غیرمفید می شود.

در ۶۶% افراد مبتلا به آکنه عدم تعادل باکتری های سیستم گوارش و رشد بیش از حد باکتری های مضر روده مشاهده شده است.

بنابراین مصرف مکمل امگا۳ علاوه بر بهبود آکنه بزرگسالی موجب بهبود فلور میکروبی روده می شود و افزایش رشد باکتری های مفید موجب افزایش جذب امگا۳ می شود.

پس اگر تاکنون علیرغم دریافت امگا۳ تغییری در آکنه ها مشاهده نمی کردید این موضوع می تواند به دلیل رشد بیش از حد باکتری های مضر در سیستم گوارشی باشد.

خط آخر : آیا امگا۳برای مبتلایان به آکنه مفید است ؟

مکمل های روغن ماهی یا امگا۳ می تواند به درمان آکنه شما کمک کند اما به خاطر داشته باشید چگونگی مصرف این مکمل و ارتباط آن با تغذیه بسیار حائز اهمیت است. اگر نسبت دریافت امگا۳ و امگا۶ در رژیم شما متعادل نباشد به احتمال زیاد تمام مکمل های امگا۳ جهان هم نمی تواند به شما کمک کند.

اگر مصرف مکمل امگا۳ برای آکنه مفید است پس از چه مدت آثار بهبود را می توان دید ؟ براساس مطالعات انجام شده که بخشی از آن در این مقاله ذکر شد مکمل های حاوی امگا۳ را حداقل ۲ ماه مصرف کنید و به خاطر داشته باشید نسبت دریافت امگا۳ و امگا۶ بسیار مهم است پس اطمینان حاصل کنید که بیش از حد امگا۶ دریافت نمی کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آیا دریافت مکمل امگا۳ می تواند آکنه را بهبود بخشد؟ داروخانه دکتر رحمانی اهواز


منبع:

honestyforyourskin

skinmag

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *