تغذیه, دسته‌بندی نشده, لاغری

این دانه برای کاهش وزن معجزه می‌کند

کینوا

کینوا چیست؟

کینوا با تلفظ “keen-wa” جایگزینی بدون گلوتن برای غلات نشاسته ای است. اگرچه کینوا اغلب نقشی مشابه غلات موجود در غذاها دارد، اما در واقع دانه ای از خانواده چغندر، شاتوت و اسفناج است. سرشار از پروتئین و منبع گیاهی مهمی از تمام نه اسید آمینه ضروری است.

محل رشد کینوا

کینوا که هزاران سال در آمریکای جنوبی (پرو، شیلی و بولیوی) رشد می کرد، رژیم غذایی اصلی اینکاها و فرزندان آنها را تشکیل می داد. در سال‌های اخیر، غذاخوری‌ها آن را به عنوان جایگزینی برتر برای گندم بلغور و برنج معرفی کرده‌اند.

فواید تغذیه ای کینوا
یک وعده 100 گرمی کینوآ پخته شده این موارد را به شما ارائه می دهد:

120 کیلو کالری
4.4 گرم پروتئین
1.9 گرم چربی
19.4 گرم کربوهیدرات
2.8 گرم فیبر
17 میلی گرم کلسیم
64 میلی گرم منیزیم
برای کسانی که از یک رژیم گیاهی پیروی می کنند، گنجاندن کینوا بسیار ارزشمند است کینوا دارای هر نه اسید آمینه ضروری است.

 

پنج مزیت اصلی کینوا برای سلامتی چیست؟

1-ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد
کینوا سرشار از مواد مغذی گیاهی ضد التهابی است که آن را به طور بالقوه برای سلامت انسان در پیشگیری و درمان بیماری ها مفید می کند. کینوا حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 سالم برای قلب است و در مقایسه با غلات معمولی، محتوای چربی غیراشباع بیشتری دارد.

2_ممکن است به کاهش وزن کمک کند
کینوا سرشار از فیبر و با پروتئین بیشتر از برنج یا جو، ممکن است برای کسانی که به دنبال کنترل وزن خود هستند مفید باشد. پروتئین و فیبر به ما کمک می کند اشتهای خود را مدیریت کنیم. کینوا همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است، بنابراین آزاد شدن انرژی کندتر آن باعث می‌شود که کمتر باعث ایجاد هوس و تحریک گرسنگی شود.

3-ممکن است به تعادل قند خون کمک کند
اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، تعداد کمی از مطالعات نشان می‌دهند که کینوا ممکن است سطح تری گلیسیرید را بهبود بخشد و مدیریت قند خون را بهبود بخشد.

4-مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن
کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن و از نظر تغذیه ای متراکم، گزینه ایده آلی برای کسانی است که قادر به خوردن غلات گلوتن  دار نیستند، مانند کسانی که بیماری سلیاک دارند. کینوا با داشتن فیبر بالا، انتخاب بهتری برای سلامت روده و دستگاه گوارش نسبت به جایگزین های گلوتن تصفیه شده مانند آرد برنج یا سیب زمینی است.

 

5. ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد
مطالعات نشان می دهد کینوا ممکن است با افزایش تنوع باکتری های مفید روده و کاهش علائم التهابی شرایطی مانند کولیت، سلامت روده را بهبود بخشد. کینوا که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند، سوخت باکتری های مفید روده را تامین می کند و به آنها اجازه رشد می دهد.

آیا کینوا برای همه بی خطر است؟
کینوا یکی از کم آلرژی زاترین غلات است که واکنش های آلرژیک به آن نادر است. با این حال، ترکیبات طبیعی پوشش دهنده دانه ها به نام ساپونین ممکن است علت برخی از واکنش های نامطلوب باشد. حذف این ترکیبات با شستشوی کامل یا خیساندن کینوا قبل از استفاده امکان پذیر است.

 

 

یک فنجان پخته شده حدود 8 گرم پروتئین و 5 گرم فیبر فراهم می کند. برخلاف برخی از پروتئین‌های گیاهی، کینوا یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است که بدن ما به تنهایی قادر به ساخت آن نیست.از کینوا می توان به عنوان جایگزینی برای پروتئین شیر استفاده کرد. علاوه بر این، کینوا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی، ویتامین ها، فیبرهای غذایی و کربوهیدرات ها است که در عین حال فاقد گلوتن است، اثرات مفیدی برای کاهش قند خون دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *