دسته‌بندی نشده

باکتری های روده و سطح کلسترول: چه ارتباطی دارد؟

کلسترول و باکتری های روده
کلسترول و باکتری های روده

میکروبیوم روده شما از تریلیون ها میکروارگانیسم از جمله باکتری ها تشکیل شده است. و جمعیت باکتری های افراد منحصر به فرد است.

در طول سال ها، دانشمندان ارتباط بین باکتری های روده و طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی، از جمله سطح کلسترول را شناسایی کرده اند.

 

تحقیقات نشان داده است که افراد با میکروبیوم‌های روده متنوع‌تر احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از کلسترول «خوب» محافظ قلب را داشته باشند

 

کلسترول

کلسترول یک شمشیر دو لبه است. از یک طرف، شما نمی توانید بدون آن زنده بمانید: در غشای هر سلول بدن شما وجود دارد و طیف وسیعی از وظایف را انجام می دهد.

از سوی دیگر، اگر سطوح خاصی از کلسترول در خون شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات قلبی افزایش می یابد.

به طور خاص، سطوح بالاتر لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.

در مقابل، افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

 

عامل بیماری قلبی

از آنجایی که بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است، شناسایی راه هایی برای بهبود سطح کلسترول خون حیاتی است.

کارشناسان می‌دانند که فعالیت بدنی بیشتر و جایگزینی چربی‌های اشباع شده با چربی‌های سالم می‌تواند به سرعت سطح کلسترول «بد» را کاهش دهد. همچنین داروهایی مانند استاتین ها اغلب بسیار موثر هستند.

با این حال، حدود 40 درصد از مردم در ایالات متحده و بریتانیا سطح کلسترول بالایی دارند. بنابراین، تشخیص اینکه کدام عوامل بر سطح کلسترول خون تأثیر می‌گذارند، مهم است.

برای این منظور، برخی از دانشمندان در حال بررسی نقش باکتری های روده هستند.

 

چگونه باکتری های روده سطح کلسترول را تغییر می دهند؟

در نگاه اول، تصور اینکه چگونه سطح کلسترول در خون و باکتری های روده شما ممکن است به هم مرتبط باشند، دشوار است.

اما باید به خاطر داشته باشیم که سیستم‌های بدن شما به تنهایی عمل نمی‌کنند، بلکه به هم مرتبط هستند.

بنابراین، آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد میکروبیوم روده شما می تواند بر سطح کلسترول خون شما تأثیر بگذارد؟

 

مطالعه جالب

یک مطالعه جالب نشان داد که اگر باکتری های روده را از یک انسان با کلسترول خون بالا به موش منتقل کنید، موش دچار کلسترول خون بالا می شود.

البته همان طور که می‌دانید، آنچه در موش اتفاق می‌افتد همیشه با آنچه در انسان اتفاق می‌افتد مرتبط نیست، اما نشان می‌دهد که میکروبیوم روده ممکن است درگیر باشد.

دانشمندان چند راه را بیان کرده اند که ممکن است میکروب های روده بر سطح کلسترول شما تأثیر بگذارد. برای توضیح آنها، به زیست شناسی جالب و البته کمی پیچیده، می پردازیم.

بنابراین، اگر آماده هستید، شروع میکینم. ابتدا، اجازه دهید به یک ترکیب دشوار تلفظ به نام “کوپروستانول” نگاه کنیم.

 

کوپروستانول چیست؟

گونه های خاصی از باکتری های روده می توانند کلسترول را به کوپروستانول تبدیل کنند. در واقع، دانشمندان از دهه 1930 از این موضوع مطلع بودند.

چرا این مهم است؟ اگر کلسترول در روده شما به کوپروستانول تبدیل شود، نمی تواند در خون شما جذب شود. بنابراین، در مدفوع شما خارج می شود.

این یکی از راه هایی است که باکتری های روده می توانند سطح کلسترول خون شما را تحت تاثیر قرار دهند.

 

همه باکتری های روده نمی توانند کلسترول را به کوپروستانول تبدیل کنند

 

همه باکتری های روده نمی توانند کلسترول را به کوپروستانول تبدیل کنند. در همین راستا، مطالعاتی که افراد با تبدیل کم و زیاد را با هم مقایسه کردند، تفاوت هایی را در میکروبیوم های آنها یافتند.

و شواهد قدیمی‌تری از دهه 1980 وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که باکتری‌های روده‌شان کلسترول کمتری را به کوپروستانول تبدیل می‌کنند، سطح کلسترول خون بالاتری دارند.

 

 

به دام افتادن!

همانطور که قبلا ذکر کردیم، کلسترول یک بلوک ساختمانی حیاتی برای غشای سلول های شما است. به طور کلی، غشاهای سلولی باکتری ها حاوی کلسترول نیستند.

با این حال، هنگامی که کلسترول در محیط است، برخی از باکتری ها آن را جذب می کنند. این روند، به دام افتادن کلسترول گفته می شود.

در مطالعات آزمایشگاهی، دانشمندان نشان داده‌اند که چندین گونه از باکتری‌های لاکتوباسیلوس – باکتری‌های معمول روده – کلسترول را از محیط اطراف خود به دام می‌اندازند و آن را در غشاهای خود وارد می‌کنند.

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه یا چرا این اتفاق می افتد. اما برخی فکر می کنند که وقتی باکتری ها کلسترول را به غشاهای خود اضافه می کنند، ممکن است به محافظت از باکتری ها در برابر تجزیه شدن کمک کند.

جالب توجه است، شواهدی وجود دارد که حتی سلول‌های باکتریایی مرده یا در حال استراحت نیز می‌توانند کلسترول را به دام بیندازند.

صرف نظر از اینکه چرا این اتفاق می افتد، مکیدن کلسترول از روده راه دیگری است که باکتری های روده ممکن است بر سطح کلسترول خون شما تأثیر بگذارد – اگر باکتری ها آن را جذب کنند، کلسترول نمی تواند وارد خون شما شود.

اما ما هنوز به اندازه کافی در مورد آن نمی دانیم تا بفهمیم این فرآیند چقدر نقشی می تواند داشته باشد.

 

 

 

باکتری و صفرا

تعامل باکتری های روده شما با صفرا نیز ممکن است بر سطح کلسترول شما تأثیر بگذارد. برای درک این تعامل، در اینجا اطلاعات سریعی در مورد صفرا و اسیدهای صفراوی آورده شده است.

صفرا چیست؟

صفرا به تجزیه چربی ها در رژیم غذایی شما کمک می کند. بدون آن، بیشتر چربی ها مستقیماً از بین می روند و در مدفوع شما خارج می شوند.

کبد شما به طور مداوم صفرا تولید می کند و این صفرا در اندامی کیسه مانند به نام کیسه صفرا ذخیره می شود. شما هر روز حدود 600 میلی لیتر (2.5 فنجان) از این مواد مهم درست می کنید.

در کیسه صفرا، صفرا قبل از اینکه با رسیدن یک وعده غذایی حاوی چربی وارد روده شود، غلیظ تر می شود.

صفرا ترکیبات مختلفی دارد، اما اسیدهای صفراوی مواد موثره برای تجزیه چربی ها هستند.

و مهمتر از همه برای این مقاله، یکی از اجزای اصلی صفرا کلسترول است.

 

 

باکتری های روده اسیدهای صفراوی را به اسیدهای صفراوی ثانویه تجزیه می کنند

بیشتر اسیدهای صفراوی بعد از اینکه کار گوارشی خود را در روده شما انجام دادند، برای بازیافت به کبد شما سفر می کنند. اما حدود 5٪ در روده شما باقی می مانند، جایی که باکتری های روده را تغذیه می کنند.

باکتری های روده اسیدهای صفراوی را به اسیدهای صفراوی ثانویه تجزیه می کنند. و این ترکیبات (بیش از 20 مورد وجود دارد) به نظر می رسد که طیف گسترده ای از فعالیت ها را داشته باشند.

برخی از اسیدهای صفراوی سیگنال هایی را به کبد ارسال می کنند و به آن می گویند که سنتز صفرا را کاهش دهد. و از آنجایی که تولید صفرا به کلسترول نیاز دارد، اگر کبد صفرا کمتری تولید کند، کلسترول بیشتری در اطراف وجود دارد و سطح کلسترول خون ممکن است افزایش یابد.

اگرچه این یک سیستم پیچیده است: همه اسیدهای صفراوی و اسیدهای صفراوی ثانویه سیگنال هایی با قدرت یکسان ارسال نمی کنند، بنابراین تأثیرات متفاوتی بر سنتز صفرا دارند.

به نظر می رسد اسیدهای صفراوی ثانویه کمتر باعث کاهش سنتز صفرا می شوند، بنابراین مصرف بیشتر آنها در اطراف احتمالاً سطح کلسترول شما را بهبود می بخشد.

 

 نسبت اسیدهای صفراوی به اسیدهای صفراوی ثانویه تا حدودی بر سطح کلسترول خون شما تأثیر داشته باشد.

و از آنجایی که این باکتری‌ها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، کارشناسان معتقدند که داشتن یک میکروبیوم «نامتعادل» روده ممکن است تأثیر منفی بر سطح کلسترول داشته باشد.

دانشمندان هنوز در حال کشف دقیق آنچه در حال وقوع است هستند. نیازی به گفتن نیست، که این بسیار پیچیده است.

اما به نظر می رسد که نسبت اسیدهای صفراوی به اسیدهای صفراوی ثانویه تا حدودی بر سطح کلسترول خون شما تأثیر داشته باشد.

به طور کلی، محققان هنوز در حال بررسی جزئیات هستند. اما به نظر می رسد کوپروستانول، به دام افتادن و اسیدهای صفراوی ثانویه همگی سطح کلسترول ما را تغییر می دهند. این باعث می شود که بپرسیم:

آیا پروبیوتیک‌ها می توانند کلسترول را کاهش دهند؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم های زنده‌ای هستند که وقتی به مقدار کافی مصرف شوند، فواید سلامتی دارند.

پروبیوتیک ها در طیف وسیعی از غذاهای تخمیر شده مانند ماست طبیعی، برخی پنیرها، کیمچی و کلم ترش وجود دارند. آنها همچنین به صورت کپسول و پودر در دسترس هستند.

بنابراین، اگر باکتری های روده می توانند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارند، آیا پروبیوتیک ها می توانند به مدیریت این سطوح کمک کنند؟ در حدود یک دهه گذشته، برخی از دانشمندان تحقیق کرده اند.

چندین مطالعه حیوانی اشاره کرده اند که برخی از سویه های پروبیوتیک ممکن است به مدیریت سطح کلسترول کمک کنند. و تعداد کمتری از آزمایش‌های انسانی نیز بارقه‌ای از امید را فراهم کرده است.

 

نتایج چندین مطالعه

به عنوان مثال، یک مطالعه شامل 114 شرکت کننده با کلسترول بالا بود. دو بار در روز به مدت 6 هفته، محققان به شرکت کنندگان ماست “دارونما”و ماست حاوی گونه ای از باکتری لاکتوباسیلوس دادند.

در مقایسه با گروه دارونما، گروه ماست پروبیوتیک تقریباً 5 درصد کاهش در کلسترول کلی و نزدیک به 9 درصد کاهش در کلسترول «بد» داشت.

مروری در سال 2018، 32 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده مرتبط را بررسی کرد که روی هم تقریباً 2000 شرکت‌کننده را شامل می‌شد.

به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که پروبیوتیک ها می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند. آنها همچنین دریافتند که پروبیوتیک ها برای افرادی که در شروع مطالعه سطح کلسترول بالاتری داشتند، موثرتر بودند.

یک بررسی کوچک در سال 2019 همچنین اشاره کرد که به نظر می رسد پروبیوتیک ها سطح کلسترول کلی و کلسترول “بد” را کاهش می دهند. اما آنها دریافتند که به نظر نمی رسد همه پروبیوتیک ها کار کنند.

مدت زمانی که افراد پروبیوتیک مصرف می کنند و میزان مصرف آنها نیز احتمالاً تفاوتی ایجاد می کند.

 

چه کاری باید انجام دهید؟

به طور فزاینده ای مشخص می شود که باکتری های روده در طیف وسیعی از سیستم های بدن شما نقش دارند. و این شامل حفظ سطح کلسترول خون است.

با تولید کوپروستانول، به دام انداختن کلسترول، و تجزیه اسیدهای صفراوی به اسیدهای صفراوی ثانویه، به نظر می رسد باکتری های روده بر این سطوح تأثیر بگذارند.

اگرچه 100٪ مشخص نیست که آیا پروبیوتیک ها به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند، ما می دانیم که افزودن غذاهای تخمیر شده پروبیوتیک به رژیم غذایی شما یک انتخاب سالم است.

چه غذاهای پروبیوتیک کلسترول را کاهش دهند یا نه، احتمالاً برای سلامتی شما مفید هستند، بنابراین ارزش گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود را دارد.

 

توصیه میشود

که هر روز مقدار کمی از غذاهای تخمیر شده مصرف کنید. می‌توانید چهار K را امتحان کنید: کفیر، کومبوچا، کیمچی و کلم. یا ممکن است ماست ساده با پروبیوتیک و پنیرهای بدبو را ترجیح دهید.

 

 

 

 

منبع:

zeo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *