دسته‌بندی نشده

آیا پروبیوتیک ها در مراقبت از پوست موثر هستند؟

   درماتیت آتوپیک
مقدمه

مراقبت از پوست با کمک پروبیوتیک شامل استفاده از محصولات حاوی میکروارگانیسم های زنده برای بهبود سلامت پوست است. ایده اصلی عامل این کار این است که پروبیوتیک ها به حفظ تعادل مفید میکروب ها کمک می کند و به کاهش علائم بیماری های پوستی کمک می کنند.

تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی پروبیوتیک ها در مراقبت از پوست بسیار مقدماتی است.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های خوراکی ممکن است به برخی از بیماری‌ها کمک کنند، که دانشمندان را بر آن داشت تا بررسی کنند که آیا آنها می‌توانند به عنوان یک درمان موضعی نیز مفید باشند.

با این حال، برخی از دانشمندان استدلال می کنند که پزشکان هنوز میکروبیوم پوست را به خوبی درک نمی کنند تا بتوانند به طور ایمن از پروبیوتیک های موضعی به عنوان یک درمان پوستی استفاده کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز پروبیوتیک های موضعی را تنظیم نمی کند.

این مقاله در مورد مراقبت از پوست با استفاده از پروبیوتیک ها و تحقیقات حمایت کننده از استفاده از آن را مورد بحث قرار می دهد. همچنین خطرات بالقوه را بررسی می کند و عوامل دیگری را پیشنهاد می کند که هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست باید در نظر گرفته شوند.

 

 

  مراقبت از پوست با استفاده از پروبیوتیک چیست؟

 

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که برای سلامت انسان مفید هستند.

مراقبت از پوست با پروبیوتیک شامل استفاده موضعی از این میکروب ها در قالب محصولاتی مانند کرم یا درمان است.

مفهوم پروبیوتیک ها به سال 1900 برمی گردد، زمانی که لوئی پاستور آنها را به عنوان منبع تخمیر در غذاهایی مانند ماست کشف کرد. در بدن انسان، پروبیوتیک ها بخشی از میکروبیوم را تشکیل می دهند که مجموعه ای از میکروارگانیسم ها است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش، پوست و سایر قسمت های بدن ساکن هستند.

میکروبیوم شامل انواع زیادی از گونه ها است. برخی از این میکروب ها مفید هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند بیماری زا باشند. عدم تعادل در میزان میکروب های “خوب” و “بد” به عنوان دیس بیوز شناخته می شود.

طبق یک مطالعه سال 2019، ترکیب میکروبیوم پوست در پوست سالم با ترکیب میکروبیوم در پوست بیمار متفاوت است. تحقیقات سال 2021 همچنین گزارش می دهد که دیس بیوز در میکروبیوم پوست می تواند منجر به ظهور و بدتر شدن شرایط پوستی شود. به همین دلیل، دانشمندان و شرکت‌های لوازم آرایشی به طور فزاینده‌ای علاقه‌مند به این شده‌اند که چگونه پروبیوتیک‌ها می‌توانند تعادل را به میکروبیوم پوست بازگردانند.

 

   پروبیوتیک های رایج در مراقبت از پوست

 

برخی از گونه های رایج پروبیوتیک ها که افراد ممکن است در محصولات پوستی پیدا کنند عبارتند از:

  • لاکتوکوکوس
  • بیفیدا
  •  استرپتوکوک
  • ترموفیلوس
  • ساکارومایسس
  • لاکتوباسیلوس
  •   Leuconostoc

تقریباً هر محصول مراقبت از پوست می تواند حاوی آنها باشد، از جمله:

  •  دئودورانت ها
  • کرم ها
  • بالم ها
  • سرم ها
  •  پاک کننده ها
  •  ژل ها
  • ماسک ها
  • لایه بردارها
  • پایه ها
  •  میله های صابون
  •  آغازگرها یا پرایمرها

 

با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که بسیاری از محصولات ممکن است میکروب ها را در برچسب مواد تشکیل دهنده خود ذکر کنند، همیشه نمی توان دانست که آیا این میکروب ها زنده هستند یا خیر.

بسیاری از شرکت ها از مواد نگهدارنده در محصولات خود استفاده می کنند تا عمر مفید آنها را طولانی تر کنند و اطمینان حاصل کنند که استفاده از آنها ایمن است.

مواد نگهدارنده با از بین بردن باکتری ها عمل می کنند. این بدان معنی است که در بسیاری از موارد، پروبیوتیک ها ممکن است غیرفعال شوند.

لاکتوزینک

لینک خرید مکمل لاکتوزینک درمکس

 

  آیا پروبیوتیک در مراقبت از پوست موثر است؟

 

یک منبع معتبر در سال 2021 به بدنه تحقیقاتی که در مورد استفاده از پروبیوتیک‌های موضعی در مراقبت از پوست پرداخته بود، پرداخت. اگرچه برخی از مطالعات نشان می دهد که این ممکن است مزایایی داشته باشد، تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است. بیشتر تحقیقات در مورد پروبیوتیک ها بر روی پروبیوتیک های خوراکی متمرکز است.

    درماتیت آتوپیک

بر اساس یک مطالعه در سال 2017، افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) یا اگزمای آتوپیک، مقدار بیشتری از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را در میکروبیوم پوست خود دارند. نویسندگان این مطالعه اثرات استفاده از پروبیوتیک Lactobacillus johnsonii را بر روی پوست 31 شرکت کننده مبتلا به درماتیت آتوپیک آزمایش کردند

جزیه و تحلیل داده ها نشان داد که پروبیوتیک ها باعث کاهش تعداد استافیلوکوکوس اورئوس و کاهش علائم  درماتیت آتوپیک شد.  تحقیقات قدیمی تر در سال 2003 اثر S. thermophilus را بر AD بررسی کردند.

پس از یک دوره مصرف 2 هفته ای شامل 11 شرکت کننده، نتایج نشان داد که پروبیوتیک قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را کاهش می دهد.

 

علائم قابل مشاهده پیری پوست

مطالعه‌ای در سال 2016، تأثیرات پروبیوتیک‌ها را بر روی پوست در آزمایش‌های بالینی و آزمایش‌های حیوانی بررسی کرد. نتایج نشان داد که مزایای آنها عبارتند از:

  •    بازگرداندن PH اسیدی پوست
  •    کاهش آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش
  •     کاهش استرس اکسیداتیو
  •    بهبود عملکرد سد پوست

 

این مزایا ممکن است به این معنی باشد که پروبیوتیک ها می توانند برخی از علائم قابل مشاهده پیری مانند آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

بایوفلورا

لینک خرید مکمل پروبیوتیک بایوفلورا 

  التیام زخم

برخی از مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک های موضعی ممکن است باعث بهبود زخم شوند، اما نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است.

تحقیقات قدیمی تر در سال 2005 اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم را بر پیشگیری از عفونت در زخم ها ارزیابی کرد. پس از بررسی آن در لوله های آزمایش و در موش، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که ممکن است از توسعه عفونت جلوگیری کند و ترمیم بافت را بهبود بخشد.

آزمایش‌های انسانی در مقیاس بزرگ‌تر لازم است تا ببینیم آیا به همان شیوه روی افراد تأثیر می‌گذارد یا خیر.

 

 

    آکنه

پژوهشی در سال 2020 بیان می‌کند که پروبیوتیک‌های موضعی ممکن است به کاهش تنوع میکروبی که تحقیقات قبلی در افراد مبتلا به آکنه نشان داده است کمک کند. همچنین ممکن است سطح کوتی باکتریوم آکنه روی پوست را کاهش دهند، که نوعی باکتری است که در فولیکول های مو زندگی می کند و به شدت با آکنه مرتبط است.

با این حال، در حال حاضر، این تنها یک نظریه است. در حال حاضر هیچ کارآزمایی تصادفی کنترل شده ای وجود ندارد که ثابت کند پروبیوتیک  درمراقبت از پوست آکنه ها را  تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  پسوریازیس

داده‌های مربوط به درمان پسوریازیس با کمک پروبیوتیک محدود است، اما مطالعاتی که پروبیوتیک‌های خوراکی را برای این بیماری بررسی می‌کنند، امیدوارکننده است. نویسندگان تحقیقی در سال 2019 پسوریازیس را به عنوان یک بیماری پوستی ذکر کرده اند که معتقدند پروبیوتیک های خوراکی و موضعی ممکن است به آن کمک کنند.

 

   آیا خطراتی برای مراقبت از پوست با کمک پروبیوتیک وجود دارد؟

یک بررسی در سال 2019 شش کارآزمایی بالینی را برای بررسی ایمنی درمان موضعی پروبیوتیک برای درماتیت آتوپیک  تجزیه و تحلیل کرد. هیچ عارضه جانبی قابل توجهی پیدا نکرد. با این حال، مانند سایر انواع مراقبت از پوست، همیشه این خطر وجود دارد که برخی از افراد به مواد تشکیل دهنده حساسیت یا آلرژی داشته باشند. حساسیت شامل موارد زیر می باشد:

  •  التهاب
  • خارش
  • خشکی
  • راش

در صورت بروز این اتفاق، فرد باید سریع آن را بشوید و استفاده از آن را متوقف کند.

اگرچه ممکن است پروبیوتیک‌های موجود در مراقبت از پوست به دلیل نگهدارنده‌ها زنده نباشند، اما نمی‌توان مطمئن بود. به همین دلیل، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از محصولات موضعی که ممکن است حاوی کشت های زنده و همچنین غذاها و مکمل های پروبیوتیک باشند، اجتناب کنند.

 

  شکاف در تحقیقات

توجه به این نکته مهم است که کارشناسان هنوز در حال یادگیری در مورد میکروبیوم پوست هستند. مقاله ای در سال 2021 استدلال می کند که از آنجایی که دانشمندان دانش کافی ندارند، استفاده از پروبیوتیک های موضعی می تواند عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد. برخی از گونه‌ها یا گروه‌هایی از گونه‌ها ممکن است به جای کمک به میکروبیوم پوست، به آن آسیب بزنند. میکروب ها به تنهایی بر بدن تأثیر نمی گذارند. اجتماعات میکروب ها در صورت همزیستی می توانند اثرات متفاوتی داشته باشند. از آنجایی که این اکوسیستم پیچیده است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اختلال می تواند به طور بالقوه مضر باشد.

نویسندگان یک مطالعه در سال 2021 از دانشمندان می‌خواهند که تحقیقات بیشتری را برای درک نحوه تعامل میکروبیوم به‌عنوان یک کل با سلامت انسان انجام دهند، نه اینکه صرفاً به تک تک میکروب‌ها نگاه کنند.

همچنین برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی به دلیل نیاز به حفظ بهداشتی محصول با استفاده از مواد نگهدارنده، تولید محصولاتی که هنوز حاوی میکروب‌های زنده هستند دشوار است.

یک رویکرد جایگزین می تواند استفاده از پری بیوتیک ها در مراقبت از پوست باشد. اینها موادی هستند که باکتری های مفیدی را که از قبل روی پوست زندگی می کنند تغذیه می کنند.

 

ژل بهداشتی و روشن کننده اوی لیدی بانوان اویدرم

لینک خرید ژل بهداشتی و روشن کننده اوی لیدی بانوان اویدرم 

چگونه  استفاده از پروبیوتیک را در مراقبت از پوست امتحان کنیم

 

اگر فردی تصمیم دارد مراقبت از پوست با استفاده از پروبیوتیک را امتحان کند، می تواند با رعایت نکات زیر این کار را انجام دهد:

  1. با محصولی مانند مرطوب کننده از یک برند معتبر شروع کنید. یک پاک کننده یا صابون پروبیوتیک شانس کمتری برای کار کردن دارد زیرا این محصولات فقط برای مدت کوتاهی روی پوست هستند.به دنبال محصولاتی باشید که یک شرکت شخص ثالث به طور مستقل از نظر ایمنی و خلوص آزمایش کرده است.
  2.  هر بار یک محصول جدید را امتحان کنید.  معرفی چندین محصول جدید ممکن است تشخیص اینکه کدام یک کمک کننده است یا اینکه آیا هر کدام باعث عوارض جانبی می شود را دشوار کند.
  3. ابتدا محصول جدید را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ علامتی ظاهر نشد، فرد می تواند آن را روی صورت خود امتحان کند.
  4.  محصول را روی صورت بمالید و هرگونه علائم تحریک را کنترل کنید. اگر هیچ کدام وجود ندارد، برای چند روز به استفاده از محصول ادامه دهید تا ببینید چه احساسی دارد و آیا تأثیری دارد یا خیر. ممکن است زمان ببرد تا مراقبت از پوست تفاوت ایجاد کند.

 

لاکتوگام

لینک خرید مکمل خوراکی لاکتوگام 

  خلاصه

 

مراقبت از پوست با کمک پروبیوتیک شامل استفاده از محصولات حاوی پروبیوتیک برای کاهش برخی بیماری های پوستی یا بهبود ظاهر آن است.

برخی از گونه‌های پروبیوتیک‌هایی که افراد ممکن است بر روی برچسب محصولات پوستی پیدا کنند عبارتند از S. thermophilus، Lactococcus و Lactobacillus.

 

FDA مراقبت از پوست پروبیوتیک را تنظیم نمی کند، بنابراین در حال حاضر هیچ توصیه ای در مورد اینکه کدام نوع از پروبیوتیک ها برای پوست مفید هستند وجود ندارد و راه کمی برای اطلاع از زنده بودن پروبیوتیک های موجود در یک محصول وجود دارد. مطالعات محدودی که گونه‌های خاص را مورد بررسی قرار می‌دهند، نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌های موضعی ممکن است به خوبی توسط بسیاری قابل تحمل باشند، اما تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه آیا آنها می‌توانند شرایط پوستی را درمان کنند و اگر چنین است، کدام گونه‌ها بهتر عمل می‌کنند لازم است. این امکان وجود دارد که پروبیوتیک ها اگر میکروبیوم پوست فردی را مختل کنند، اثرات منفی ایجاد کنند. افراد می توانند از یک متخصص پوست در مورد بهترین محصولات متناسب با پوستشان راهنمایی بخواهند، به خصوص اگر بیماری هایی مانند درماتیت آتوپیک  یا آکنه دارند.

 

 

 

 

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/does-probiotic-skin-care-work-products-uses-and-more

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *