دسته‌بندی نشده

درمان پسوریازیس در خانه:12 راه موثر

پسوریازیس

شما میتوانید علائم خفیف پسوریازیس را در خانه با مکمل‌ها، مرطوب‌کننده‌ها یا سایر درمان‌های خانگی مدیریت کنید. البته چیزی که برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد، بنابراین مهم است که آنچه برای شما مؤثر است و علائمی را که تجربه می کنید پیدا کنید.

 

درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی عود کننده است که بیش از 7.5 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. روی آنهایی که رنگ پوست روشن دارند، معمولاً با پوسته‌های سفید نقره‌ای، صورتی یا قرمز به نظر می‌رسد. در پوست‌های متوسط، ممکن است به رنگ سالمونی با فلس‌های سفید نقره‌ای به نظر برسد و در پوست‌های تیره‌تر، ممکن است بنفش و پوسته خاکستری به نظر برسد. یا همچنین می تواند قهوه ای تیره و به سختی دیده شود.

 

پسوریازیس و سیستم ایمنی

اگرچه پسوریازیس روی پوست شما تأثیر می گذارد، اما در واقع پسوریازیس در داخل بدن شما در سیستم ایمنی شما شروع می شود. پسوریازیس وضعیت

ی است که در آن سلول‌های T شما، نوعی گلبول سفید خون، می‌توانند بیش از حد فعال شوند و نشانگرهای ایمنی دیگری تولید کنند که می‌توانند باعث واکنش التهابی روی پوست شوند. واکنش روی پوست بسته به رنگ پوست به شکل پوسته‌های سفید نقره‌ای نشان می‌دهد. اگرچه هیچ درمانی وجود ندارد، درمان های زیادی برای کاهش علائم پسوریازیس وجود دارد. در اینجا 12 راه برای کنترل علائم خفیف پسوریازیس در خانه آورده شده است.

 

 

۱. مکمل های غذایی مصرف کنید

مکمل های غذایی ممکن است به کاهش علائم پسوریازیس از داخل کمک کنند. به گفته بنیاد ملی پسوریازیس، روغن ماهی، ویتامین D، خار مریم، آلوئه ورا، انگور اورگان و روغن گل مغربی همگی به کاهش علائم خفیف پسوریازیس کمک می کنند. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با سایر بیماری هایی که ممکن است داشته باشید یا داروهایی که مصرف می کنید تداخل نداشته باشند.

 

2. جلوگیری از خشکی پوست

برای مرطوب نگه داشتن هوای خانه یا محل کار خود از یک مرطوب کننده استفاده کنید. این می تواند به جلوگیری از خشکی پوست قبل از شروع آن کمک کند. مرطوب کننده های مخصوص پوست های حساس می توانند پوست شما را نرم و مرطوب نگه دارند.

 

 

 

اسپری آب ریچموند

لینک خرید اسپری آب ریچموند 

 

 

3. آلوئه را  امتحان کنید

 

 

تحقیقات نشان داده اند که آلوئه ورا در برخی موارد قرمزی و تحریک ناشی از پسوریازیس را کاهش می دهد. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که کرم ژل آلوئه ورا در بهبود علائم پسوریازیس در مقایسه با 0.1 درصد تریامسینولون ( یک کرم استروئیدی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود)، کمی موثرتر است. تحقیقات بیشتری لازم است تا مطمئن شویم آلوئه ورا می تواند علائم پسوریازیس را بهبود بخشد یا خیر. با این حال، خطر امتحان ژل یا کرم آلوئه ورا کم است، بنابراین ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

 

 

4. از عطرها اجتناب کنید

بیشتر صابون ها و عطرها دارای رنگ ها و سایر مواد شیمیایی هستند که ممکن است پوست شما را تحریک کند. آنها می توانند بوی خوبی به شما بدهند، اما همچنین می توانند پسوریازیس را ملتهب کنند. در صورت امکان از چنین محصولاتی اجتناب کنید یا آنهایی را انتخاب کنید که برچسب “پوست حساس” دارند.

 

5. سالم بخورید

رژیم غذایی ممکن است در مدیریت پسوریازیس نقش داشته باشد. محدود کردن گوشت قرمز، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات ها و الکل ممکن است به کاهش شعله ور شدن ناشی از این نوع غذاها کمک کند. ماهی های آب سرد، دانه ها، آجیل و اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل توانایی آنها در کاهش التهاب شناخته شده اند. این می تواند برای مدیریت علائم پسوریازیس مفید باشد. روغن زیتون زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، ممکن است دارای خواص تسکین دهنده باشد.

سعی کنید چند قاشق غذاخوری روی پوست سر خود ماساژ دهید تا در طول دوش گرفتن بعدی، پلاک های مزاحم را از بین ببرید.

 

۶.بدن خود را مرطوب کنید

حمام ولرم با نمک اپسوم، روغن معدنی، شیر یا روغن زیتون می‌تواند خارش را تسکین دهد و به پوسته‌ها و پلاک‌ها نفوذ کند. حمام بلغور جو دوسر نیز می تواند برای پسوریازیس پلاکی بسیار مفید و تسکین دهنده باشد. مطمئن باشید که آب داغ نیست. آب داغ می تواند باعث تحریک بیشتر شود. بلافاصله بعد از حمام خود را مرطوب کنید تا فوایدی مضاعف داشته باشید.

 

 

7. مقداری اشعه دریافت کنید

نور درمانی شامل قرار دادن پوست در معرض نور ماوراء بنفش تحت نظارت پزشک است. اشعه ماوراء بنفش می تواند به کند کردن رشد سلول های پوستی که توسط پسوریازیس ایجاد می شود کمک کند. این درمان اغلب به جلسات مداوم و مکرر نیاز دارد. نشستن 10 تا 15 دقیقه زیر نور خورشید نیز می تواند به کاهش پلاک کمک کند. با این حال، نور خورشید بیش از حد و تخت‌های برنزه بهترین گزینه‌ها نیستند، زیرا می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهند. نور درمانی همیشه باید زیر نظر پزشک انجام شود.

 

8. استرس را کاهش دهید

هر بیماری مزمن مانند پسوریازیس می تواند منبع استرس باشد که به نوبه خود می تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند. علاوه بر کاهش استرس در صورت امکان، تمرینات کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن را نیز در نظر بگیرید.

 

 

 

۹.از مصرف الکل بپرهیزید

الکل برای بسیاری از افرادی که پسوریازیس دارند محرک است. مطالعه ای در سال 2015 افزایش خطر ابتلا به پسوریازیس را در میان زنانی که آبجو غیر سبک مصرف می کردند، نشان داد. احتمال ابتلا به پسوریازیس در افرادی که حداقل پنج آبجو در هفته می‌نوشیدند، در مقایسه با زنانی که نوشیدنی نمی‌نوشیدند، دو برابر بیشتر بود.

 

10. زردچوبه را امتحان کنید

گیاهان معمولاً برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شوند. زردچوبه به کاهش شعله ور شدن پسوریازیس کمک می کند. می توان آن را به شکل قرص یا مکمل مصرف کرد یا روی غذای خود پاشید. با پزشک خود در مورد مزایای بالقوه برای شما صحبت کنید.

 

11. ترک سیگار

از تنباکو پرهیز کنید. سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد. اگر قبلا پسوریازیس دارید، می تواند علائم شما را شدیدتر کند.

 

12. وزن مناسب را حفظ کنید

اضافه وزن یا چاقی شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پسوریازیس قرار می دهد. چاقی همچنین با علائم شدیدتر پسوریازیس همراه است.

مطالعات معتبر نشان داده اند که کاهش وزن می تواند به بهبود این علائم کمک کند.
در اینجا چند نکته برای کاهش وزن آورده شده است:

  • به طور منظم ورزش کنید
  • کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید
  • مقدار زیادی سبزیجات و پروتئین بخورید

 

 

هیچ پاسخ واحدی برای جلوگیری از علائم پسوریازیس وجود ندارد.
چیزی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد. برخی از گزینه های درمانی ممکن است عوارض جانبی منفی برای شرایط قبلی غیر از پسوریازیس داشته باشند. در حالی که این درمان‌ها برای پسوریازیس ممکن است به موارد خفیف کمک کند، درمان با نسخه برای موارد شدیدتر مورد نیاز است. قبل از اینکه خودتان به دنبال درمان باشید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

متخصص پوست می تواند لکه های ضخیم، قرمز و پوسته پوسته پوست (که به عنوان پلاک نیز شناخته می شود) ناشی از پسوریازیس را درمان کند. همچنین می توانند سایر قسمت های بدن شما را که ممکن است پسوریازیس متوسط تا شدید تحت تاثیر قرار دهد، مانند پوست سر و ناخن ها درمان کنند.

در صورت بروز شعله ور شدن یا بدتر شدن علائم، با متخصص پوست خود مشورت کنید. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به پسوریازیس به بیماری به نام آرتریت پسوریاتیک مبتلا می شوند.

این می تواند باعث تورم، سفت شدن یا درد مفاصل شود. روماتولوژیست می‌تواند تشخیص دهد که آیا آرتریت پسوریاتیک دارید یا خیر و درمان‌هایی برای کنترل علائم شما تجویز کند. روماتولوژیست  پزشک متخصص در درمان آرتریت و سایر اختلالات اسکلتی عضلانی است.

 

پسوریازیس با سایر بیماری ها مانند لنفوم، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا مرتبط است. یک پزشک مراقبت های اولیه می تواند به شما کمک کند تا راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری ها و بهبود سلامت کلی خود بیابید.

پزشکان همچنین می توانند شما را از نظر علائم هشدار دهنده اولیه عوارض پسوریازیس غربالگری کنند و در صورت لزوم شما را به متخصص ارجاع دهند. در حالی که پسوریازیس درمانی ندارد، می توان آن را با انواع داروهای تجویزی (مانند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی) و داروهای بدون نسخه (مانند پمادهای موضعی) درمان کرد. یک داروساز می تواند اطلاعات و نکاتی را در مورد پیروی از برنامه درمانی شما ارائه دهد و می تواند مطمئن شود که داروهای شما برای مصرف همزمان بی خطر هستند.

آنها همچنین می توانند به سؤالات پاسخ دهند یا نگرانی های مربوط به داروهای شما را برطرف کنند. نشان داده شده است که استرس یک محرک برای شعله ور شدن پسوریازیس است. یک روانشناس، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز، یا مددکار اجتماعی بالینی می‌تواند به شما در ایجاد راه‌های شخصی برای مدیریت استرس کمک کند. تکنیک های خودمراقبتی – مانند تمرینات تنفسی، یادداشت روزانه، مدیتیشن، یوگا و کشش – نیز می توانند به شما در کاهش استرس کمک کنند.

 

کاهش مصرف غذاهایی که باعث تشدید پسوریازیس می شوند می تواند به کاهش علائم کمک کند. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی مغذی کمک کند که به طور بالقوه ممکن است التهاب را در بدن کاهش دهد. همچنین می توانند به شما در حفظ وزن سالم برای جلوگیری از چاقی و کاهش خطر عوارض مرتبط با پسوریازیس مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کنند.

 

 

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/psoriasis/treat-symptoms-home#dietary-supplements

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *